#CodziennikSME24 - Cyfrowa transformacja wymaga współpracy

Listen to “#CodziennikSME24 - Cyfrowa transformacja wymaga współpracy” on Spreaker.

Wpis ten oraz podcast należy do eksperymentu/wyzwania pt. #CodziennikSME24 polegającego na tym, że codziennie staram się dostarczać krótkie treści na tematy związane z Przemysłem 4.0 i IoT, tak, abyś czas spędzony w drodze do pracy lub w drodze powrotnej mógł/mogła lepiej wykorzystać (taką mam nadzieję!).

Natrafiłem ostatnio na ciekawy artykuł poświęcony temu, że przeprowadzenie cyfrowej transformacji (CT), czy to w ujęciu cyfryzacji swojego przedsiębiorstwa, czy w ujęciu tworzenia nowych cyfrowych produktów, bez posiłkowania się pomocą innych firm czy osób, może być trudne.

Jest to na pewno częściowo związane z tym, że działania związane z CT wymagają zaangażowania i wykorzystania bardzo szerokich kompetencji: od klasycznego IT, przez programowanie, obsługę systemów embedded, IoT, a skończywszy na integracji tego wszystkiego ze sobą.

A to są tylko techniczne kwestie, o czysto biznesowym know-how nie wspominając.

Poruszałem też te zagadnienia w starszym wpisie i nagraniu SME24: Jak podejść do wdrożenia IoT w swojej firmie?.

Paczkomat w każdym volvo

Okazuje się, że nawet duże firmy, takie jak DHL, potrzebują parterów do tego, aby wdrażać lub nawet testować pewne swoje nowe pomysły.

I tak np. we współpracy z firmą Volvo przeprowadzili pilotaż programu, który można by określić jako paczkomat w każdym volvo, czyli możliwość dostarczania przesyłek wprost do bagażnika zaparkowanego swojego volvo (np. pod biurem).

Wg mnie pomysł dość kontrowersyjny: a to dlatego, że dość sceptycznie (przynajmniej na razie, wszystko może się zmienić) podchodzę do idei zdalnego, bezprzewodowego otwierania drzwi. Wspominałem zresztą o tym w jednym z wcześniejszych nagrań codziennika SME24.pl.

Ale na pewno nie można tej idei odmówić innowacyjności i pewnej świeżości.

Słuchaj głosu swoich klientów

Cyfrowa transformacja może również znacząco pomóc w słuchaniu głosu użytkowników czy klientów.

Zresztą dostosowywanie swoich produktów w oparciu o informacje otrzymywane od klientów to jeden z filarów Przemysłu 4.0.

I tak np. firma Starbucks wykonała (a raczej: zleciła) platformę My Starbucks Ideas, na której to platformie użytkownicy mogli wyrazić swoje opinie i pomysły co do nowych smaków kaw czy innych produktów.

Na końcu kilka z nich zostało wdrożonych w sieciówce, co nie tylko spowodowało, że jej oferta uległa polepszeniu, ale jednocześnie potwierdziło, że firma jest nowoczesna i słucha swoich klientów.

Czas na działania ze strony MŚP

Skoro wiec nawet duże, bogate firmy wchodzą w kooperacje z innymi firmami, to wydaje mi się, że tym bardziej powinny to robić MŚP.

Zresztą taki trend zaczynam zauważać po sobie i swojej firnie oraz tym, że szczególnie ostatnio sporo jest tej współpracy z firmami produkcyjnymi tzn. my dostarczamy im rozwiązania cyfrowe (oprogramowanie) do ich maszyn czy urządzeń, czego sami prawdopodobnie by nie byli w stanie wykonać lub byłoby to dla nich większym problemem.

Na koniec chciałbym zakończyć takim apelem: żebyś zastanowił się nad cyfryzacją w swojej firmie, tym czego może ci brakować, czy na pewno znasz oczekiwania klientów? Np. jeśli dawno tego nie robiłeś, to może warto wysłać chociaż mailing i podpytać czego klienci oczekują?

A następnie z informacją zwrotną, skieruj się do kogoś kto ma kompetencje w nowych technologiach, oprogramowaniu czy czymś innym, czego będziesz akurat potrzebował.

Taka współpraca może być sytuacją win-win lub win-win-win, bo i Twoi klienci mogą na tym zyskać.

Photo by rawpixel on Unsplash

comments powered by Disqus